Bonsoir Fifi,
Dans les trois dates citées, l'objectif commun semble être l'usine d'armement de
Gnome & Rhône à Gennevilliers.
Au cours des trois bombardements, l'usine ne fut pas ou pratiquement pas touchée. Par contre, les dégâts collatéraux furent énormes. Rien que pour la nuit du 29 au 30 mai 1942, 38 maisons furent détruites et 49 endommagées. Ces imprécisions de bombardement entraînèrent la mort de 34 habitants et 167 autres personnes furent blessées.
5/6 April 1942
Paris/Genevilliers
20 Whitleys to bomb the Gnome & Rhône engine factory, 14 aircraft bombed but the main target was not hit. Local records show 1 house destroyed and 4 damaged, with no casualties.. No aircraft were lost.[...]
29/30 April 1942
Paris/Gennnevilliers
88 aircraft - 73 Wellingtons, 9 Hampdens, 6 Stirlings - to the Gnome & Rhône aero-factory - 3 Wellington lost.
The main factory was not hit but other industrial buildings in the nearby Port de paris on the Seine were. The local report says that 1 industrial building was destroyed and 3 more damaged with no casualties being suffered by French people.[...]
29/30 May 1942
Paris/Gennevilliers
77 aircraft - 31 Wellingtons, 20 Halifaxes, 14 Lancasters, 9 Stirlings, 3 Hampdens - to the Gnome & Rhône factory. 4 Wellingtons and 1 Halifax lost.
Later photographic cover showed little or no damage to the factory. A local report says that 38 houses were destroyed ans 49 damaged, with 34 French people being killed and 167 injured.
Martin Middlebrook and Chris Everitt,
The Bomber Command War Diaries, 1939-1945.
Dans la nuit du 29 au 30 avril 1942, les trois bombardiers anglais appartenant aux 57 Sqn, 115 Sqn et 156 Sqn s'écrasèrent à Bièvres (Seine-et-Oise).
Pendant la nuit du 29 au 30 mai 1942, sur les six appareils perdus, 2 s'écrasèrent sur zone (76 Sqn, Halifax II - 460 Sqn Wellington III), 1 à Dugny*, à 6 km au Nord-Ouest de Bobigny (156 Sqn, Wellington III), 1 à Colombes (218 Sqn, Stirling I), 1 à Argenteuil (419 Sqn, Wellington III), 1 dans les environs de Dreux (Eure-et-Loir) (460 Sqn, Wellington IV)
* Sur cet avion il y aurait peut-être une erreur s'il faut en croire ce site. Donc à vérifier !
http://www.aerosteles.net/fiche.php?cod ... wellingtonBien amicalement
Éric Abadie